RELEASE-EVENT - INTERAKTIVT TYG

Ta på interaktivt tyg och upplev hur rummet fylls av effekter och ljud!

Om caset

Vi på Spree blev tillfrågade att skapa någonting roligt och interaktivt med någon typ av okonventionell interaktion till ett releaseevent för en av de stora mobiltillverkarna. Här fick vi vara kreativa och använda tidigare erfarenheter för att skapa något som stämde överens med kundens vision. Lösningen togs fram i samarbete med Ciceron och Cleavah Ab.

Slutprodukten blev en interaktiv touchyta gjord av ett elastiskt tyg, som ger användaren en uppslukande upplevelse i form av visuell och auditiv feedback när de interagerar med det uppspända tyget. För att läsa av en användares interaktion med tyget så användes en kinect-kameras djupdata. En bakprojicerande projektor användes för att projicera effekterna på duken.

Tre olika sekvenser

Lösningen består av tre stycken olika scener som loopas i ett förutbestämt tidsintervall. De olika scenerna och effekterna är modulära och skulle kunna bytas ut och anpassas för andra tillfällen. För att uppmana användare att interagera med tyget så lade vi in en skärmsläckareffekt så att projiceringsytan aldrig är svart.

Skräddarsydda ljudeffekter


Skräddarsydda ljudeffekter adderades till upplevelsen för att förstärka och komplettera de visuella effekter som projiceras på tyget när användarna tar på det. Det är även olika ljudeffekter för de olika scenerna.


Bakprojicering


Lösningen är byggd med spelmotorn Unity och använder en Kinect-kameras djupdata för att läsa av när användarna tar på det uppspända tyget. När systemet ser att en användare tar på tyget så projiceras olika effekter upp där en användare har tryckt och även ljudeffekter spelas.


Videoklipp

Fungerande prototyp


För att kunna jobba med projektet behövde vi en fungerande prototyp på kontoret. Därmed tog vi ett vitt lakan och spände upp med trådar och buntband på en whiteboardställning, vilket fick fungera som vår touchduk-skärm under utvecklingen av den interaktiva upplevelsen.


Gamla riksarkivets lokaler i gamla stan


Eventet hölls i Gamla Riksarkivets vackra lokaler där vår interaktiva upplevelse fyllde ett helt rum. Besökarna lockades på genom att lösningens mystiska bakgrundsmusik/ljud spelades på hög volym, vilket fångade många nyfikna besökares intresse.


Implementering och justering

För att kunna implementera lösningen smidigt på plats behövde vi kunna anpassa och justera interaktionen för att projiceringen skulle ske på rätt ställe. Vi fick därför skapa en funktion i systemet som enbart var för kalibrering av touchytan.