SPREE SPRING PARTY 2017
Våren 2017 var det dags för Spree att bjuda in till Spree Spring Party. Målet med festen var att skapa en härlig kväll för nya och gamla kunder, kollegor i branschen och nära och kära.Festen blev något så mycket mer!
Om caset
Som det kreativa team Spree är blandat med designers, utvecklare och ingenjörer var detta det ultimata tillfället för Spree att kunna skapa precis det vi ville och kreativiteten visade inga gränser.
Spree Spring Party 2017 blev något utöver det vanliga tack vare vårt fantastiska team som skapade ett IT-projekt med en interaktiv helhetslösning.
Inför festen tog vi fram tre stycken Interaktiva spel med temat “Time Travel Training”. Genom att träna på spelen och samla högre och högre poäng desto mer redo kommer du att vara inför en kommande tidsresa!
Kontoret byggdes om till en Interaktiv spel-arena där våra gäster kunde samla poäng och tävla med varandra.
Wall Vortex
Floppy disc-attack genom tidsresa i vortex-tunneln.
När du reser genom tiden kommer du att färdas genom en Vortex och attackeras av Floppy discs från 80-talet. I detta spel får du träna på att skjuta ner dessa hot från 80-talet. I en Vortex vet man aldrig vad du kan möta. Denna interaktiva lösning blandar fysiska föremål med det digitala. Med hjälp av en nerfgun övar du dina prickskytte-skills då du samlar poäng genom att skjuta ner Floppy Discs.
Detta spel baserades på TV-serien “Dr Who”.
Kinect & Unity
Lösningen är byggd med Unity och projekteras på en vägg. För att kunna identifiera när skotten träffar floppy discs har vi använt oss utav en kinect-kamera. Kinecten är utrustad med en rad sensorer, bland annat en djupsensor. I datan från den sensorn kunde vi avgöra var i djupled väggen befann sig. Genom att avgöra när ett objekt befann sig precis framför väggen, kunde positionen av en träff beräknas.
Nerfgun
För att skjuta ner Floppy discen användes Nerfguns. Många många test gjordes med nerfgunnen för att nå det bästa resultatet.
Time McFly
Tobii och ögonstyrning
I denna träning färdas du i din tidsmaskin (DeLorean) genom rymden men du blir attackerad av asteroider som du måste skydda din DeLorean från. Du kan även samla batterier för att få extra kraft (poäng). Under 60 sekunder var målet att samla så många batterier som möjligt, samtidigt som att få så få asteroider som möjligt att träffa din DeLorean. För att skydda bilen mot meteorerna använder du dina ögon. Med hjälp utav blicken skjuter du sönder stenarna och samlar batterier.
Detta spel baserades på filmen “Tillbaka till framtiden.”
Tobii & Unity
Denna lösning är byggd i Unity men styrs utav Tobii som är ett ögon styrningssystem som kalibrerar just dina ögon för att kunna interagera på skärmen.
Ögonstyrd UX
Då ögonstyrning var ett helt nytt UX-område för Spree gjordes många tester för att få Time McFly så användarcentrerat som möjligt. Då allas ögon ser och sitter olika så måste gränssnittet för spelet fungera för alla när kalibreringen för den specifika användaren är gjord. En ny och rolig utmaning!
O`Quizzers guide to the galaxy
Ett multitouch-quiz.
För att du skall kunna klara dig igenom alla tidsepoker måste du öva upp dina faktakunskaper. O´Quizzers guide to the Galaxy är ett interaktivt fråge-quizz där du utmanas med olika frågor inom olika tidsepoker. Spelet går på tid så det gäller dock att svara så fort som möjligt för att få högsta möjliga poäng. Till varje fråga gavs tre
svarsalternativ som användaren fick välja mellan. Spelaren fick här 90 sekunder att svara på frågorna, men ett felaktigt svar gav minus två sekunder. Detta spel baserades på filmen “En liftares guide till galaxen.”
Bishop
Mingel med en robot.
Under festligheterna kunde gästerna även mingla med roboten Bishop.
Den lilla roboten Bishop var byggd i Lego. Denna Lego-grund 3D-printade vi ett skal till som designats för ändamålet. Eftersom att temat på festen var ”Tidsresa”, valde vi att ge en liten vinkning åt TV-serien ”Doctor Who”, och låta Bishops form vara en nedskalad version av en Dalek.
Även Bishop pyntades med en RFID-tagg för kvällen så gästerna kunde jaga fatt på honom för att kunna hålla sin taggning så långt som möjligt.
Bishop hade ett lite mer elektronik under huven än RFID-läsarna.
RFID
Taggar
För att kunna registrera och räkna gästernas poäng blev de försedda med en RFID-tagg vid ankomsten. RFID-taggarna special-designades i form utav olika smycken och nyckelringar som gästen kunde bära med sig och lätt ha tillgängligt under kvällen. Grafisk design och formgivning anpassades efter kvällens Tidsrese- tema. Varje smycke 3d-printades och gjordes för hand.
Läsare
För att gästerna skulle kunna registrera sina RFID-taggar och få sina poäng byggde Spree även RFID-läsare.
De små RFID-läsarna använder en mikrokontroller som heter NodeMCU, som är en utvecklingsbräda baserad på wifi-modulen ESP8266. Utöver RFID-läsaren var också en enkel lysdiod inkopplad, som blinkade efter bestämda mönster för att visa både att en RFID-tagg hade upptäckts, och för att visa att serverkommunikationen hade gått som avsett, där servern hade godtagit och svarat på det inkommande meddelandet.
Boxar
Ett extra-spel på festen var RFID-Boxarna. I lokalen var tre stycken lådor gömda innehållande en “tagg”. Spelet gick ut på att hålla din taggning så lång tid som möjligt innan någon annan gäst hann hitta lådan för att tagga sig. Spelet utvecklades till ett kurragömma-spel där gästerna försökte gömma lådorna på så svåra ställen som möjligt så att ingen annan kunde hitta dem.
STATISTIK
Tack vare besökarnas RFID-registreringar kunde vi läsa av statistik på spelen och olika taggningar. Nedanför kan man läsa av att Quiz-spelet var det mest spelade spelet.
Avslutade spel
Wall vortex
Quiz
McFly
Taggningar på gömda boxar
Bishop
Hidden 1
Hidden 2
Hidden 3