LULEÅ GAMMELSTAD - VISIT CENTER

Lekfull interaktiv station till vackra kyrkbyn i Luleå Gammelstad.

Om caset

Hjälp musfamiljen Gammelstadsson att inreda sin kyrkstuga genom att dra in tidsenliga möbler och anpassad exteriör – tak, fönster och dörrar. Sätt din helt egna prägel på din kyrkstuga med färg, form och inredning.

Besökarna får på detta sätt ta del av kyrkstugorna och hela kyrkstaden genom att skicka upp sin inredda stuga som även andra besökare får ta del av genom en översikts vy av Gammelstad.

Avbild i 3D

Då Gammelstads kyrkstad är Sveriges största kyrkstad med hundratals röda små kyrkstugor och den stora vackra medeltidskyrkan Nederluleå kyrka  som tornar upp sig i bakgrunden av staden - var det av största vikt att ta fram en rättvis avbild som kan representerar kyrkstaden och dess unika miljö.

 

Därefter har vi arbetat mycket på detaljnivå med 3D modellering och formgivning för att efterlikna en del av kyrkstaden så arkitektoniskt och planenligt för att få med dess viktigaste byggnader. 

Vi har även gått ner på detaljnivå när vi tagit fram de olika tidsenliga dörrarna och fönsterna och arbetat med anpassad snickarglädje för kyrkstaden.

Videoklipp

Interiör

Tillsammans med Gammelstads Visitor Center listade vi sedvanlig och tidsenlig kyrkstugeinteriör. På så sätt anpassades 3D assets och modeller efter kundens önskemål för att få fram den rätta miljön och känslan - allt från bord, stolar, kökssoffa, textilier och skåpssäng till mindre föremål såsom köksutrustning, ljusstakar och träleksaker.

I spelet får användarna själva designa interiörerna genom att välja bland 3 olika kulörer som passar tidsepoken + två olika färgsprakande mönster för att styrka lekfullheten och kreativiteten i stationen.

Användaren

Hur möblerar man på smidigast och mest användarvänligt vis ett 3D rum? Med användaren i fokus och många tester fick vi fram ett tydligt gränssnitt där rummet och interiör-menyn står tar största plats, kan användaren lätt dra in eller klicka in föremålen till miljön.  

Med 4 enkla steg får besökaren sätt sin egna prägel på sin kyrkstuga.

Dra in, ställ på plats, rotera och välj sedan färg eller mönster.

Utveckling

Spelet utvecklades i Unity.

Användaren skapar sin kyrkstuga på klienter som sedan skickar konfigurationen till serverdatorn för att presentera sin kyrkstugan för  de andra besökarna på den större skärmen - där 3D-vyn av Gammelstads kyrkstad visas.