ENDLESS RUNNING

Styr en robot med en dansmatta och försök överleva så länge som möjligt!

Om caset

Endless Running började som ett internt projekt med ett huvudsakligt syfte i att kunna testa olika interaktionstyper. Detta genomfördes genom att vi byggde ett klassiskt Endless runner-spel, där inspiration kom från spel som ”Temple Run” och ”Subway Surfers” med flera.  Spelet går ut på att styra en springande robot för att undvika hinder och samtidigt samla olika mynt för att få så mycket poäng som möjligt.

Spelet blev så pass lyckat att det sedan har använts på ett företagsevent anordnat av Elo-touch och även i Telias konceptbutik på Kungsgatan. Här får butikens besökare möjligheten att röra lite på sig och tävla mot varandra, som en rolig paus under tiden de handlar nya telefoner och tillbehör. Det var uppmärksamheten som spelet fick på Elo-eventet som ledde till att det sedan hyrdes av Telia.

High Score

I sommar har spelet funnits i Telias konceptbutik på Kungsgatan, då de haft ett tema som handlar om att vi ska bli mer fysiskt aktiva och att hitta nya sätt att röra sig på. För att kunna få ett hum om hur pass populärt spelet är, vilket är intressant info både för oss på Spree och för kunden så har vi lagt in en tracker som räknar hur många som spelar spelet dagligen. Denna tracker visar även hur mycket poäng spelarna har fått. Spelet har även en high-score lista där de tio bästa resultaten visas upp.

Gradvis ökad svårighetsgrad

Spelet går ut på att samla så mycket poäng som möjligt och börjar med att användaren får välja mellan fyra olika robotar. Poäng får man både genom att springa så långt som möjligt och genom att samla de olika mynten som finns utplacerade på banorna. Spelet blir kontinuerligt svårare genom att det gradvis går fortare och fortare.

Olika interaktionsenheter

Lösningen är byggd med spelmotorn Unity. För att styra den springande roboten går det att använda olika interaktionsenheter. De enheter vi har implementerat som styrning för spelet är i nuläget en kinect-kamera, en touchskärm och en dansmatta. I teliabutiken används den sistnämnda enheten som interaktionsenhet. Spelet är byggt så att det på ett smidigt sätt ska gå att byta mellan olika interaktionsenheter. På detta vis kan spelet lättare anpassas efter olika lokaler, önskemål och behov.

Videoklipp

Poängtävling på företagsevent

Elo-touch hade ett stort kund-event där besökarna fick samla poäng på olika stationer som var placerade runt om i lokalen. Ett av spelen som användes på eventet var Endless Running-Spree. Här fick besökarna varsin personlig tagg som de fick blippa för att starta igång spelet. På detta vis kunde vi läsa in vem det var som spelade. Om spelaren fick ett bra resultat som hamnade på top-10 listan kunde detta skrivas ut automatiskt, poängen användes även för eventets övergripande tävling.

Kundanpassat

När spelet användes på Elo-touchs företagsevent så ville dom visa upp touchen på deras skärmar. Därför lade vi in så att alla menyval, exempelvis att välja robot gick att göra med touch, samtidigt som man kunde styra direkt med dansmattan. Spelet anpassades även efter Telias önskemål, där spelflödet förenklades och snabbades upp något. Vi gjorde även om spelets logga så att det passade ihop med Telia, där deras logga och Telias färger inkorporerades.

Videoklipp