CICERON GROUP - MALIBU BRAND WORLD

Digital online värld för konferens och utforskande. Interaktiv plattform för Malibu Brand.

Om caset

Året 2020 var ett speciellt år där vi var tvungna att anpassa våra sociala möten och arbetsplatser. Eventbyrån Ciceron Group fick förfrågan att skapa ett digitalt event och konferens för Malibus anställda som sitter runt om i hela världen.

Spree fick därav det spännande uppdraget att skapa Malibu World. En digital värld inspirerad av Malibus influenser där alla deltagare får skapa sin avatar för att sedan ge sig ut i världen.

Malibu World består av 3 stycken världar/platser som deltagarnas avatarer kan besöka – Malibu Beach, Malibu City och Malibu Hills. Vi på Spree arbetade mycket med att anpassa de olika världarna för att passa Malibus brand och känsla.

Eventet hölls helt live i 3 dagar och alla deltagare hade en personlig agenda. Utifrån agendan fick deltagarna notiser med uppmaningar om vad de skulle göra för att följa konferensens moment.

Avatar Studio

I första delen av eventet får deltagarna skapa sin egen avatar med flera olika redigeringsmöjligheter så som längd, kroppsform, hår, kläder och accessoarer.

 

Även här arbetade Spree med att få fram rätt "Malibu"-känsla. Deltagaren har möjlighet att editera sin avatar under hela eventet.

Chat

Spree skapade möjligheten för deltagarna att alltid kunna interagera med varandra. Det finns en chattruta där alla som befinner sig i samma område/värld kan prata med varandra. Chatten innehåller även en teams-del där man chattar bara med sina teammedlemmar.

 

När deltagarna möter varandra i världen finns även möjligheten att "gå in" i ett eget chattrum för privat samtal.

Agenda

Alla deltagare var indelade i olika block och team utifrån deltagarnas olika tidszoner. Alla deltagare hade därmed en egen agenda med olika delmoment att följa under konferensen.

 

Agendan var även kopplad till ett notissystem som påminde och hjälpte deltagarna till rätt rum och länkar.

Videoklipp

Malibu Beach

Malibu World är uppbyggt av tre olika världar/delar - Malibu Beach, Malibu City och Malibu Hills. I varje världsdel har Spree skapat olika rum/scener för att skapa en rolig upplevelse. Användarna navigerar mellan de olika delarna antingen via dörrar/ingångar i världen, alternativt via en karta som visar en översikt över världen.

 

I Malibu Beach får deltagarna uppleva en känsla av paradisstrand à la Venice Beach. Här kan man hänga i de olika barerna, mingla i Malibu Beach Club, kika in på restaurangen The Chic Shack, eller ha slapp picknick på Piren.

Malibu City

I Malibu City kan deltagarna promenera runt i en storstad med höga byggnader och citypuls. Här kan man besöka en roof top bar, The T, eller hänga på Woke University och besöka de olika föreläsningssalarna för att ta del av olika break out sessions och föreläsningar. I Malibu City hittar du också Sip´n Shop, den lokala spritbutiken där vi skapat en brandad Malibu-hörna.

Malibu Hills

I Malibu Hills reser deltagarna ut till den lyxiga förorten med stora villor och poolområden. Här kan man besöka den största villan Malibu Hills. Ta en drink vid poolen i "The Backyard" eller gå på grillpartyt på den stora terrassen. Kliv in i huset för att se dig om i vardagsrummet eller köket där Malibus drinkar blandas och serveras.

Branded 3D Assets

I denna lösning var det av stor vikt att jobba med Malibus Brand och lyfta fram deras varumärke och produkter. I och med detta fick Spree lägga stor del av arbetet på att ta fram kundanpassade 3D-modeller i form av Malibuflaskor, drinkskyltar, billboards m.m. Dessa togs fram genom att anpassa 3D-assets med Malibus branded texturer.

Billboard

I de olika områdena i Malibu World skapade vi interaktiva billboards där deltagarna på eventet kunde hålla digitala workshops eller bara lämna lappar med tankar och idéer. För att komma till en billboard klickade man på ett utplacerat 3D-objekt i form av ett Malibu-plank, som öppnade upp en ny vy där lappar kunde skrivas och sättas upp.

Klickbara 3d-objekt

Runt om i världen placerades olika klickbara objekt ut där deltagarna kunde hitta länkar till digitala mötesrum, information i form av pdf-filer, samt länkar till videoklipp m.m.

Utveckling

Utvecklingen av Malibu World är gjord av våra utvecklare i Unity Webb GL.

Arnaud Malinconi - Global Brand Director, Malibu at The Absolut Company

"Ending the week on a high after the first ever Malibu Virtual Brand Workshop. Every year Malibu Rum brings together its key partner markets IRL in a sunny location to discuss the strategic direction, future activation, share and learn from each other, but also have fun and moments of conviviality. Because the ‘Spirit of Summer’ lives beyond a global pandemic we decided to create a virtual Malibu World. This went beyond all expectations - with 20 countries attending, 80+ colleagues, 12 consumers and a level of engagement, energy and passion never seen before. Very proud of the team that has done exceptional work to bring this to life."

Alexander Klismo - Global Brand Manager , Malibu at The Absolut Company

"Thank you to the Malibu team and to Ciceron Group & Spree AB who helped us to create a virtual Brand World for Malibu Rum!"

Om Ciceron Group

”THE HOME OF
BRAND EXPERIENCE
Sweden’s leading experience agency connecting brands to humans since 2006.Ciceron Group is an award winning agency. A homely home filled with love, curiosity and experience. Experience in design, storytelling and production. A collective of passionate professionals creating emotive experiences for humans and brands.

Because it is what we love and know. Because we believe in great shared experiences as the ultimate differentiator propelling business and people growth.”