NYA SCENKONSTMUSEET

Inför öppning av nya Scenkonstmuseet har Spree utvecklat tre digitala stationer som förstärker besökarens upplevelse och skapar nya dimensioner till utställningen.

Tre upplevelser med ett gemensamt mål

Med de tre upplevelserna som Spree har levererat till Scenkonstmuseet hoppas vi bidra till både glädje och nyfikenhet i utställningen. Stationerna finns utspridda på museets tre olika avdelningar och skapar tillsammans en spännande interaktiv touch i de rum där de är aktiva.

Stationerna som Spree har skapat är en blandning av olika scenkonst-upplevelser. Du kan pröva olika dansposer, teatermasker från Dramatens maskörer och lära dig mer om Hagströms gitarrer på ett kul och intressant sätt.

Teatermask

Förvandlas till någon annan.

Omgiven av smink och andra attribut som återfinns på Kungliga Dramatens masköravdelning kan besökaren slå sig ned framför en skärm och förvandlas till någon annan för en stund. Besökaren kan genom ett touchglas bläddra mellan olika kategorier och bli både clowner och monster. Maskerna är skapade av maskörer från Kungliga Dramaten.

Flera användare


För att skapa en inkluderande upplevelse kan upp till fyra personer få masker över sina ansikten samtidigt. Detta skapar en social station där både hela familjer och totala främlingar kan dela skratt med varandra.


Maskörer från Dramaten


De olika maskerna är framtagna av maskörer från Kungliga Dramaten. Detta ger maskerna en spännande och genuin karaktär och gör att upplevelsen särskiljer sig från andra liknande applikationer med mer digital karaktär i grafiken.


Kinect & Unity


Lösningen är byggd med Unity och använder en Kinect-kamera för att identifiera människor framför sminkbordet. Denna lösning gör det möjligt att utnyttja full 3D-rendering av maskerna och simulera liknande ljusförhållanden som i det faktiska rummet.


Danssök

Sök med kroppen.

Scenkonstmuseet vill ge sina besökare möjligheten att uppleva museets fantastiska fotosamling som porträtterar dansare och dansöser från förra sekelskiftet. Upplevelsen Danssök gör just detta genom att be besökaren använda sin egen kropp som verktyg för att söka. Användarna ställer sig i olika poser, som de själva hittar på, sedan analyseras posen och en matchande bild från arkivet visas på en skärmvägg.

Aktiva användare


Med kroppen som styrning för interaktionen har vi tillsammans med Scenkonstmuseet skapat en upplevelse som skapar aktiva användare, bokstavligen. Användaren måste sträcka, böja, krångla och leka med kroppen för att frammana nya sökresultat.


Unika bilder


De bilder som användarna kan söka upp är unika bilder från Scenkonstmuseets bildarkiv. Bilderna porträtterar dansare och dansöser från förra sekelskiftet.


Kinectteknik


För att hitta, spåra och analysera besökarens rörelser använder vi en Kinectkamera. Detta ger oss möjlighet att matcha hur en användare poserar mot de knappt 200 bilderna i applikationens databas.


Hagströms

En ny multitouch-upplevelse.

Med denna installation kombineras digitalt innehåll och ett utställningsobjekt på ett kul och intressant sätt. Genom den genomskinliga multitouch-skärmen kan användaren fortfarande se gitarren som ett fysiskt objekt men samtidigt ta del av ett digitalt lager av information. Besökarna får följa Hagströms resa från dragspel till rockgitarrer, se kända artister så som David Bowie spela på instrumenten samt lyssna på Maria Andersson från Sahara Hotnights som pratar om gitarrens olika komponenter.

Hypebox


Hagströms-stationen består av en genomskinlig touchskärm med en ljuslåda bakom, en Hypebox. Detta skapar ett väldigt spännande sätt att presentera utställningsobjekt då besökarna får uppleva ett digitalt lager ovanpå det fysiska objektet.


Spännande historia


Filmerna i denna lösning berättar en spännande historia om hur ett företag som tillverkade dragspel bytte riktning och började producera elgitarrer. Bland annat får användaren reda på att gitarrens design lånar överblivna delar från dragspel och detta bidrog till Hagströms-gitarrernas speciella karaktär.


Utforskande GUI


Den genomskinliga touchskärmen och gitarren bakom skapade intressanta utmaningar när det grafiska gränssnittet designades. Designen behövde ta i beaktning användarens betraktningsvinkel och vi behövde skapa grafisk form som tog hänsyn till detta föränderliga perspektiv.


Om nya Scenkonstmuseet

”På Scenkonstmuseet får du uppleva teaterns, dansens och musikens magi – på scen och bakom kulisserna. Här möts historia och samtid inom scenkonstområdet och du som besökare får själv möjlighet att delta. Vi vill väcka din nyfikenhet för konstarterna, fördjupa dina kunskaper och samtidigt öka insikten om din egen skapande förmåga.”

Scenkonstmuseet har vid öppningen mottagit fantastiskt goda recensioner och press. Vi är stolta över att ha varit delaktiga i detta projekt och vill därför dela med oss av utvalda reportage.